Live Industry Dashboard, LiveWire, Company events

Onderzoek bevestigt: 'Een sterk event is geen kostenpost, maar een investering in merk en mensen'

CEO Bert Knuts presenteert de bevindingen van het onderzoek.

In economisch onzekere tijden en onder druk van besparingen, kiezen veel bedrijven ervoor om te snoeien in marketingbudgetten, events en communicatie. Maar dat is precies de verkeerde reflex, zo blijkt uit een recente bevraging uitgevoerd door onderzoeksbureau BUFFL in opdracht van live agency Event Masters.

De bevraging onder 300 Vlaamse professionals – van C-level executives tot teamleiders, marketeers en HR-managers – toont aan dat bedrijven en hun medewerkers live ontmoetingen als heel erg waardevol ervaren. Live events zijn geen nice-to-have, maar een strategische must: ze verbinden teams, inspireren klanten en versterken de merkbeleving op een manier die geen enkel ander kanaal evenaart.

De belangrijkste bevindingen

6 op de 10 Vlaamse bedrijven organiseren evenementen gericht op hun medewerkers (personeelsfeesten, teambuildings)
9 op de 10 vindt het bijwonen van bedrijfsevenementen waardevol tot heel waardevol
8 op de 10 respondenten zeggen dat ze evenementen zouden missen als ze niet of minder georganiseerd worden

Evenementen als ankerpunt in een tijd van onzekerheid

De huidige economische onzekere realiteit dwingt bedrijven tot keuzes. Volgens recente cijfers van Event Confederation stelt meer dan 40 procent van de eventprofessionals een daling van omzet vast, en een meerderheid verwacht dat in 2025 marketinguitgaven inclusief evenementen, vaak als eerste geschrapt.

Toch toont het onderzoek van Event Masters en BUFFL een ander geluid: maar liefst 64 procent van de respondenten vindt het bijwonen van evenementen waardevol, en een kwart zeer waardevol. 6 op de 10 respondenten zeggen dat ze evenementen zouden missen als ze niet of minder georganiseerd worden, 2 op 10 verklaren ze zelfs heel erg te zullen missen.

Infographic 1
 
Bert Knuts, ceo van Event Masters:

"In een wereld vol digitale prikkels en artificiële content is live dé manier om echte connecties te maken en je bedrijfsverhaal tastbaar te maken. Dat wordt nu meer dan ooit bevestigd. Een sterk event is geen kostenpost, maar een investering in merk en mensen."

Zuurstof voor teams, klanten en merken

De meest genoemde redenen waarom bedrijven investeren in live belevingen spreken boekdelen. De grote meerderheid wil de teamgeest en interne verbondenheid versterken, en daarnaast medewerkers inspireren en motiveren.
Bijna de helft gebruikt events om kennis en expertise te delen. 40 procent ziet evenementen als middel om klantrelaties en -binding te verbeteren of om nieuwe klanten aan te trekken en merkbekendheid te vergroten.

Infographic 2
 
Deze cijfers tonen aan dat live belevingen een essentiële rol spelen in het versterken van interne en externe relaties. Events zijn een hefboom om het vertrouwen in een merk te versterken, om nieuwe ideeën te laten ontstaan, en om een gevoel van trots en betrokkenheid te creëren dat niet in spreadsheets te vatten is.

"Een goed georganiseerd event is waar visie voelbaar wordt en waar mensen betrokken raken. Dat kan je niet vervangen door een nieuwsbrief of een digitale meeting. De kracht van een live moment zit in de emotie, de beleving en de verbinding die het tot stand brengt."

Grote én kleine bedrijven zien waarde in live events

Opvallend is dat vooral bedrijven met meer dan 50 werknemers vaker investeren in evenementen. Toch blijven ook kleinere ondernemingen overtuigd van de waarde van live connecties.

Het overgrote deel van alle bedrijven organiseert personeelsevents en teambuildings. Maar liefst 41 procent neemt deel aan beurzen, en 34 procent organiseert klantevents zoals productlanceringen of opendeurdagen. 29 procent organiseert congressen en studiedagen.

Infographic 3


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief