Live Industry Dashboard, Sportevenementen

Wandelen en fietsen passeren voetbal als populairste sport

Wandelen en fietsen populairst

Voor het eerst zijn wandelen en fietsen de populairste sporten van Nederland, waarmee voetbal haar koppositie uit 2020 heeft verloren. Uit het Sportsector Merkenonderzoek 2025 van Hendrik Beerda Brand Consultancy blijkt dat aanhoudend supportersgeweld een belangrijke oorzaak is van de snelle daling van de waardering voor voetbal. 

Onder 65-plussers heeft ook schaatsen het voetbal ingehaald in populariteit, en de Vierdaagse Nijmegen is het populairste sportevenement van het land, ruim vóór de Eredivisie en Champions League.

Minder voetbalfans door supportersgeweld

Merkadviseur Hendrik Beerda ziet dat de reputatie van voetbal de laatste jaren drastisch is veranderd. ‘Tijdens de coronaperiode liep heel Nederland massaal buiten, maar toch bleef voetbal de populairste sport. In de tussentijd is er flink wat veranderd. De waardering voor voetbal is zo sterk gedaald dat wandelen en fietsen de sport qua reputatie voorbij zijn gestreefd. En de vooruitzichten zijn somber: Nederlanders verwachten dat wandelen en fietsen zelfs nóg verder in populariteit gaan toenemen, terwijl voetbal niet verder komt dan een tiende plek op de lijst van verwachte groeisporten. Zelfs sportvissen heeft een rooskleuriger toekomstbeeld."

Voetbalsector kan veel leren van schaatsen

"De voetbalsector kan nog veel leren van de schaatssport", vervolgt Beerda. "Waar schaatswedstrijden de sfeervolste sportevenementen van Nederland worden genoemd, scoort voetbal dramatisch laag."

"Op de ranglijst van supporterswaardering komt het voetbalpubliek niet verder dan de achttiende plaats. Het contrast is groot: Nederlanders genieten van de positieve sfeer op de ijsbaan, maar zien zichzelf niet graag op de voetbaltribune zitten. Zeker bij vrouwen staat een bezoek aan een voetbalwedstrijd heel laag op het verlanglijstje."

Wandelsport meest sympathiek

Wandelen is niet alleen de meest ontspannende sport, het wordt ook gezien als de sympathiekste. Nederlanders ervaren hun medewandelaars als de prettigste sportgenoten. Dat beeld wordt versterkt door de kosten: wandelen is veruit de goedkoopste manier om in beweging te blijven. 

Beerda: "Juist in tijden van inflatie verklaart dat de toenemende populariteit. Fietsen en voetbal volgen op afstand, terwijl sporten als paardrijden, roeien en vooral golf voor veel mensen onbetaalbaar zijn.”

Favoriete sporten van de Nederlander in 2025 (+ positie in 2020)

Nr. Sport Positie 2020
1 Wandelen 4
2 Fietsen 2
3 Voetbal 1
4 Schaatsen 3
5 Zwemmen 5
6 Atletiek 7
7 Wielrennen 6
8 Tennis 8
9 Volleybal 11
10 Wintersport 9
11 Watersport 13
12 Gymnastiek 10
13 Hockey 14
14 Basketball 16
15 Roeien 19
16 Motorrijden 17
17 Judo 15
18 Badminton 20
19 Handbal 12
20 Klim- en bergsport 21
21 Paardensport 18
22 Korfbal 22
23 Golf 23
24 Sportvissen 24
25 Bridge 25

 

Favoriete sportevenementen en -competities die jaarlijks in Nederland plaatsvinden

Nr. Sportevenement of Competitie
1 Vierdaagse Nijmegen
2 Eredivisie
3 UEFA Champions League
4 TT Assen
5 Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix
6 UEFA Europa League
7 Amstel Gold Race
8 Dam tot Damloop
9 Johan Cruijff Schaal
10 TOTO KNVB Beker
11 Keuken Kampioen Divisie
12 NN Marathon Rotterdam
13 ABN AMRO Open
14 Daikin NK Afstanden Schaatsen
15 Nederlandse Loterij NK Wielrennen
16 Daikin NK Allround & Sprint Schaatsen
17 FBK Games
18 TCS Amsterdam Marathon
19 The Dutch Masters – Indoor Brabant

 

Sportsector Merkenonderzoek

Het Sportsector Merkenonderzoek wordt sinds 2010 uitgevoerd door Hendrik Beerda Brand Consultancy. Het onderzoek heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.

Voor het onderzoek worden de respondenten in twee fasen ondervraagd. Eerst wordt de spontane bekendheid onderzocht van alle sportaccommodaties, -bonden, -clubs en -evenementen. Daarna wordt voor de 100 spontaan bekendste organisaties navraag gedaan op 38 factoren: merkkracht (= geholpen naamsbekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (17 factoren), intentie tot bezoek/lidmaatschap en groeiverwachting.

Ook de reputatie van de 25 grootste, georganiseerde sportvormen van Nederland wordt gemonitord.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief