
Veel opdrachtgevers hebben wel een duurzaamheidsstrategie, maar de vertaling naar evenementen kan beter. De nieuwe Zakelijke Duurzaamheidsladder biedt bureaus houvast om ambities te vertalen naar actie.
‘Een event is bij uitstek een moment om je relaties, klanten en medewerkers te laten ervaren waar je voor staat’, zegt Lyke Poortvliet van Green Events, een adviesbureau voor ecologische en sociale transitie binnen de evenementenbranche. ‘Als je zegt inclusief en duurzaam te zijn, maar je menu, programma of locatie vertelt een ander verhaal, dan prikken mensen daar moeiteloos doorheen. Wanneer je wel aandacht aan deze thema’s besteedt, kun je je als bureau en opdrachtgever onderscheiden als koploper. Daar ligt echt een kans.’
Met Green Ambassadors stimuleert IDEA duurzame innovatie en sociale inclusie in livecommunicatie. Binnen dit netwerk delen professionals van IDEA-bureaus, kennisinstellingen en partners als Green Events slimme oplossingen voor thema’s als energie, mobiliteit, afval, voedsel, inclusiviteit en diversiteit.
IDEA maakt zich daarnaast sterk voor de ontwikkeling van praktische tools waarmee bureaus en opdrachtgevers hun impact inzichtelijk en meetbaar kunnen maken. Een voorbeeld is de nieuwe Zakelijke Duurzaamheidsladder voor de evenementenbranche, die op 18 november wordt gelanceerd. Deze ladder – een initiatief van IDEA, Green Events en The Groundbreakers – is een gespreks- en groeimodel. Het helpt bureaus en opdrachtgevers om duurzaamheid en inclusie concreet te verankeren in hun strategie.
‘Er is weinig regelgeving rondom duurzaamheid en inclusiviteit in events. Veel organisaties hanteren elk hun eigen beleid’, legt Poortvliet uit. ‘De Zakelijke Duurzaamheidsladder biedt heldere kaders en harmoniseert discussies. Hij zorgt ervoor dat iedereen dezelfde taal spreekt en dezelfde uitgangspunten hanteert.’
De kracht van het model zit hem in de eenvoud: de ladder bestaat uit vijf treden die inzicht geven in waar je staat en welke stappen je kunt zetten. ‘Je hoeft niet meteen het perfecte plaatje te creëren’, benadrukt Poortvliet. ‘Begin gewoon. Leer, groei, en werk elk jaar verder aan de thema’s die bij jouw organisatie passen. De ladder gaat je daarbij helpen.’
De Zakelijke Duurzaamheidsladder is primair ontwikkeld voor bureaus, maar ook opdrachtgevers kunnen ermee aan de slag. ‘Zij kunnen het gebruiken om intern draagvlak te creëren en richting te geven aan hun duurzaamheidsambities’, aldus Poortvliet. De tool wordt op 18 november gelanceerd tijdens IBTM World in Barcelona. Daarna is hij gratis beschikbaar via ideaonline.nl
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.