Nieuwe code voor betere live-pitches

2025-07-07 IDEA branding fotografie Butino (highres) -3

Pitchen is een intensief traject voor alle betrokkenen. De inzet is groot: opdrachtgevers doen serieuze investeringen en verwachten resultaat, terwijl bureaus veel tijd, geld en inspanning in hun voorstellen steken. Dat vraagt om een proces dat recht doet aan alle belangen. Daarom hebben zeven brancheorganisaties in de creatieve sector de Pitchcode 2025 ontwikkeld.

Nieuwe standaard voor selectie De Pitchcode is geen boek met regels, maar een verzameling praktische uitgangspunten voor bureauselecties en pitches. Drie pijlers staan centraal: de opdracht, het selectieproces en de voorwaarden. De code geeft onder meer richtlijnen voor de briefing, het aantal deelnemers, pitchvergoedingen, intellectueel eigendom, transparantie en procedures. Het bijbehorende Pitch Canvas ondersteunt opdrachtgevers en bureaus bij het vormgeven van een pitch – met als doel heldere verwachtingen en minder misverstanden.

Heldere kaders, beter resultaat Door te werken met gestructureerde uitgangspunten kunnen opdrachtgevers en bureaus inzetten op een efficiënt proces met oog en respect voor de tijd, energie en middelen van alle partijen. Dat leidt uiteindelijk tot betere campagnes, hogere ROI en een duurzame, meerjarige samenwerking.

Specifieke aanpak voor live Livecommunicatie kent een unieke dynamiek als het gaat om bureauselecties en pitches. Het goed beoordelen van concepten rond beleving en interactie blijkt vaak een uitdaging. Je beoordeelt iets dat nog niet heeft plaatsgevonden, op basis van papier en presentatie. En naast strategie en inhoud heb je te maken met strenge wet- en regelgeving en de eisen op het gebied van veiligheid en duurzaamheid. Omdat het toetsen va ideeën zo complex is, vraagt livecommunicatie om een pitchaanpak die recht doet aan de complexe dynamiek van het vak.

Pitch-checklist Om opdrachtgevers en bureaus hierin te ondersteunen, heeft IDEA – aanvullend op de Pitchcode – de IDEA Pitch-checklist ontwikkeld. Hierin staan tips, richtlijnen en aandachtspunten voor een doordacht en eerlijk selectieproces. In combinatie met de Pitchcode zorgt de checklist ervoor dat verwachtingen duidelijk worden geformuleerd, de beoordeling objectiever verloopt en beide partijen beter voorbereid het traject ingaan. Zo ontstaat een selectieproces dat aansluit bij de realiteit van live – met als resultaat succesvolle campagnes en sterke samenwerkingen.

 

Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief