Beurzen, Congressen, Live Industry Dashboard
Succesvol netwerken blijkt de belangrijkste reden waarom deelnemers terugkeren naar beurzen en congressen. Uit het nieuwste Freeman Trends Report 2025, gebaseerd op het XLNC-framework (Experience, Learning, Networking en Commerce), blijkt dat 51 procent van de bezoekers aangeeft dat goede netwerkmogelijkheden hen ertoe aanzetten een volgend evenement opnieuw te bezoeken.
De onderzoeksresultaten laten zien dat doelgericht netwerken de nieuwe norm is geworden. Waar het merendeel van de bezoekers aangeeft te willen netwerken om nieuwe ideeën (61%) en contacten (58%) op te doen, benadrukken exposanten vooral het genereren van nieuwe leads (59%). Toch blijkt dat te veel nadruk op verkopen averechts werkt: 34 procent van de bezoekers ziet ‘te veel salespraat’ juist als belemmering voor waardevolle ontmoetingen.
Opvallend is de discrepantie tussen de verwachtingen van bezoekers en organisatoren. Waar deelnemers vooral innovatie, kennis en nieuwe relaties zoeken, denken organisatoren dat de meeste bezoekers komen om commerciële kansen te vinden (61%) of bekenden te ontmoeten (48%).
Bovendien verwacht 66 procent van de beursbezoekers na afloop ‘op de hoogte’ te zijn van de nieuwste producten en diensten. Toch investeren weinig organisatoren bewust in het uitnodigen van inhoudelijke experts (slechts 14%) of het formuleren van relevante netwerkonderwerpen (10%).
De verschuiving in het bezoekersprofiel zet deze ontwikkelingen verder op scherp. Millennials en Gen Z vormen inmiddels de hoofdmoot in de doelgroep en verwachten dat netwerkgelegenheden niet alleen informeel zijn, maar vooral inhoudelijk waarde bieden.
Ken Holsinger, Senior Vice President of Strategy bij Freeman: “Het is belangrijk dat organisatoren zich richten op én investeren in deze opkomende generaties, willen zij de levensduur van hun evenement verlengen. Het gaat allang niet meer om vrijblijvend netwerken — mensen willen écht iets leren en relevante connecties maken.”
Volgens Holsinger is het essentieel om elk contactmoment te koppelen aan een gewenst resultaat: “Iedere vraag die je stelt, van registratie tot follow-up, moet bijdragen aan het realiseren van een concreet doel. Bezoekers zijn bereid hun gegevens te delen, maar alleen als dit leidt tot meer relevante en betekenisvolle ontmoetingen.”
Het Freeman Trends Report 2025 is hier te downloaden.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.