Marriott International neemt citizenM over voor 355 miljoen dollar

CitizenM Menio Park - Galway Ierland

Marriott International heeft op 28 april aangekondigd het Nederlandse lifestylehotelmerk citizenM over te nemen voor een bedrag van 355 miljoen dollar. Met deze strategische acquisitie breidt Marriott zijn wereldwijde portfolio in het select-service en lifestyle segment aanzienlijk uit. De overname omvat het merk citizenM en de bijbehorende intellectuele eigendom.

Lennert de Jong, CCO van citizenM: "Ik kijk vol vertrouwen naar de toekomst van citizenM met Marriott International. citizenM is ontworpen voor frequente reizigers, en Marriott’s distributiekracht zal ons in staat stellen om nieuwe moderne gasten te verwelkomen. Met de kracht van Marriott’s ontwikkelingsmotor zien we uit naar veel nieuwe citizenM hotels in nieuwe bestemmingen wereldwijd. We blijven eigenaar van ons vastgoed en zijn verantwoordelijk voor de exploitatie. Deze samenwerking stelt ons in staat om samen optimale rendementen te realiseren."

Vier Nederlandse hotels

CitizenM exploiteert momenteel 36 hotels met in totaal 8.544 kamers, verspreid over meer dan twintig steden in de Verenigde Staten, Europa en Azië-Pacific. Nederland telt vier citizenM-hotels, verspreid over Amsterdam (Amstel en Zuid), Rotterdam en Schiphol.

Het merk citizenM, opgericht in 2008, staat bekend om zijn technologische innovatie, efficiënt ruimtegebruik en sterke focus op kunst en design. De hotels richten zich op prijsbewuste, frequente reizigers die waarde hechten aan slimme kamerontwerpen, creatieve gemeenschappelijke ruimtes en flexibele werkplekken. De overname past binnen Marriott’s strategie om het aanbod voor gasten en leden van het Marriott Bonvoy loyaliteitsprogramma te verbreden.

Afronding overname

Na afronding van de transactie, die nog onderhevig is aan goedkeuring door de Amerikaanse toezichthouder, zullen de citizenM-hotels deel uitmaken van het Marriott-systeem. De hotels blijven eigendom van de huidige eigenaren en worden door citizenM geëxploiteerd, maar vallen onder nieuwe langlopende franchiseovereenkomsten met Marriott. 

De jaarlijkse vergoedingen voor de open en drie in aanbouw zijnde hotels worden geschat op circa 30 miljoen dollar. Daarnaast kan de verkoper tot 110 miljoen dollar aan extra betalingen ontvangen, afhankelijk van de toekomstige groei van het merk, te beginnen vanaf het vierde jaar na de overname.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief