LiveWire

De awareness-campagne ‘No Show = No Go’ is vandaag gelanceerd door CLC-Vecta, samen met Elderhorst Media en ondersteund door het Genootschap voor Eventmanagers. Een campagne om deelnemers aan zakelijke evenementen bewuster te maken van de gevolgen van het niet verschijnen bij een evenement waarvoor ze zich hebben aangemeld.
No-shows: vrijwel iedere organisator of eventmanager krijgt ermee te maken. Een evenement is volledig voorbereid, deelnemers staan geregistreerd, maar een aanzienlijk deel komt niet opdagen. Gemiddeld blijft 10 tot 30 procent van aangemelde deelnemers weg. De impact daarvan is groter dan alleen foodwaste: van voedselverspilling en onnodige kosten tot lege stoelen en gemiste inhoudelijke waarde.
Gerbrig Reitsma, adviseur ondernemerszaken bij CLC-Vecta: “Met een werkgroep en in samenwerking met Elderhorst Media zijn we aan de slag gegaan met het ontwikkelen van de boodschap en het script voor een video. Al snel kwamen we tot de conclusie dat we eigenlijk veel meer dan alleen de foodwaste in beeld wilden brengen. No show heeft immers nog veel meer impact.”
Voor de campagne is een video ontwikkeld, waarin de impact van no-show zichtbaar wordt gemaakt aan de hand van vier scènes. De video toont een gefrustreerde eventmanager badges weggooien, een slapende parkeerwacht die voor niets is ingehuurd, een teleurgestelde deelnemer aan een matchmaking-sessie en een scène over voedselverspilling.
De opnames vonden eind augustus plaats tijdens Inspire, het evenement van het Genootschap voor Eventmanagers. Leuk detail is dat verschillende branchegenoten aanwezig bij Inspire, als figurant kunnen worden gespot in de video.
“Wie zich aanmeldt en vervolgens wegblijft, laat niet alleen voedsel verspillen of stoelen leeg, je doet ook afbreuk aan de inhoud en waarde van het event,” aldus Dirk Prijs, directeur van het Genootschap voor Eventmanagers. “Iedere deelnemer brengt kennis, ervaring en netwerk mee. Dus No show is écht een No go.”
De video vraagt dus aandacht voor een probleem dat de hele branche en deelnemers van evenementen raakt. Om die ‘awareness’ breed te creëren, is door betrokken partijen een onafhankelijke campagne ontwikkeld. Met eigen beeldmerk, website en communicatie.
Op www.noshow-nogo.nl is alle informatie, een handige toolkit, FAQ's en de awareness video: de ‘original version’ een ‘short version’ en een ondertitelde variant. Alle materialen zijn vrij beschikbaar voor organisatoren, locaties, bureaus, toeleveranciers en deelnemers aan evenementen.
“We roepen iedereen in de branche op om de campagne actief te gebruiken en te delen. Kijk daarvoor ook vooral op de website voor tips en hoe je mee kunt doen. Zo dragen we gezamenlijk bij aan succesvolle en duurzame evenementen”, aldus Dineke Philipse, verenigingsmanager bij CLC-Vecta.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.