Festivals
Live Nation Entertainment heeft het eerste kwartaal van 2025 afgesloten met een sterke winstgroei, ondanks een daling van de omzet ten opzichte van vorig jaar. Het bedrijf rapporteerde een operationele winst van 115 miljoen dollar (102 miljoen euro), een forse verbetering ten opzichte van het verlies van 41 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst kwam uit op 46 miljoen dollar, tegenover een verlies van 43 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2024.
De totale omzet daalde met 11 procent naar 3,38 miljard dollar, vooral door lagere inkomsten uit concerten en ticketverkoop. De concertdivisie zag de omzet met 14 procent dalen tot 2,48 miljard dollar, terwijl Ticketmaster 695 miljoen dollar bijdroeg, een daling van 4 procent. Sponsoring en reclame vormden een positieve uitzondering met een stijging van 2 procent naar 216 miljoen dollar.
Toch zijn de vooruitzichten voor de rest van het jaar bijzonder positief. Het bedrijf noteerde een record aan uitgestelde omzet van 5,4 miljard dollar voor concerten, een stijging van 24 procent ten opzichte van vorig jaar. Ook Ticketmaster liet een stijging van 13 procent zien in uitgestelde omzet, tot 270 miljoen dollar. Dit wijst erop dat Live Nation een sterke zomer tegemoet ziet, met een verwachte toename van het aantal bezoekers en ticketverkopen.
De vraag naar live muziek blijft wereldwijd toenemen. In het eerste kwartaal werden 95 miljoen tickets verkocht voor Live Nation-concerten, een dubbele groeicijfer ten opzichte van vorig jaar, met name gedreven door stadionconcerten waarvan de kaartverkoop met meer dan 80 procent steeg. De wereldwijde stadionpijplijn is met 60 procent gegroeid en het bedrijf plant de opening van twintig nieuwe grote locaties tot en met 2026. Dit moet ruimte bieden aan zeven miljoen extra fans op jaarbasis.
Ook de gemiddelde ticketprijs blijft relatief betaalbaar, stelt Live Nation: het gemiddelde instapkaartje voor alle locaties lag op 40 dollar, voor stadions op 60 dollar, wat zelfs 8 procent lager is dan in 2024. Live Nation investeert daarnaast fors in hospitality- en premiumbeleving, wat leidt tot hogere bestedingen per bezoeker op de locaties.
De onderneming verwacht dat de operationele marges dit jaar op peil blijven en voorziet een dubbelcijferige groei in operationele winst en adjusted operating income (AOI) voor het volledige jaar. Meer dan 80 procent van de verwachte sponsorinkomsten voor 2025 is al vastgelegd, wat de financiële basis verder versterkt.
CEO Michael Rapino noemt 2025 'een historisch jaar voor live-muziek' en ziet de vraag naar concerten, ticketverkoop en on-site bestedingen wereldwijd nieuwe hoogten bereiken. “Ticketverkopen liggen ruim voor op vorig jaar, met uitgestelde omzet voor zowel concerten als ticketing op recordniveau. Om nog meer fans te bedienen, breiden we ons wereldwijde netwerk van locaties uit met twintig grote zalen tot 2026. De live-muzieksector leidt de groei van de experience economy en wij zijn gepositioneerd om die groei de komende jaren te versnellen”, aldus Rapino
.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.