Concerten, Sportevenementen, Live Industry Dashboard

Live muziek is in 2025 wereldwijd de populairste en meest impactvolle vorm van entertainment. Dat blijkt uit het internationale 'Living for Live'-onderzoek van Live Nation, uitgevoerd onder 40.000 respondenten in vijftien landen. Concerten worden niet alleen als favoriete vrijetijdsbesteding genoemd boven film en sport, maar ze spelen ook een centrale rol in identiteit, cultuur en economie.
Uit het rapport blijkt dat 39 procent van de consumenten wereldwijd live muziek als belangrijkste entertainmentvorm kiest. Daarmee laat deze sector filmbezoek (17 procent) en sportevenementen (14 procent) ruimschoots achter zich.
In 2025 zijn er al meer dan 130 miljoen concerttickets verkocht en het stadionbezoek is wereldwijd verdrievoudigd ten opzichte van vorig jaar. Festivals raken sneller uitverkocht dan ooit.
Live muziek wordt door 84 procent van de respondenten genoemd als de meest intense vorm van beleving. Voor bezoekers is een concert meer dan een avond uit; het wordt gelijkgesteld aan belangrijke levensmomenten zoals verjaardagen of bruiloften. Voor 77 procent zorgt het publiek ervoor dat zij zich onderdeel voelen van iets groters, en 79 procent ziet kleding als expressie binnen die beleving.
Concertbezoekers reizen massaal: bijna zes op de tien mensen bezoekt jaarlijks een optreden buiten de eigen regio, wat leidt tot miljarden aan extra omzet voor luchtvaart, horeca en retail.
Grote tournees, zoals de reünietour van Oasis (ruim één miljard pond omzet in het VK en Ierland) en Beyoncé’s Cowboy Carter Tour (4,5 miljard dollar in de VS), illustreren de economische impact. In totaal reisden fans vorig jaar wereldwijd meer dan 64 miljard kilometer voor live muziek.
In een tijdperk van digitalisering en AI zoekt het grote publiek juist naar authentieke ervaringen: 93 procent van de respondenten prefereert echte belevenissen boven digitale alternatieven. Daarnaast geeft 80 procent aan liever geld uit te geven aan ervaringen dan aan materiële zaken, en verlaat 85 procent een concert euforisch; een score die bij geen ander entertainmenttype gehaald wordt.
Merken kunnen profiteren van de hoge betrokkenheid rond live muziek, mits ze relevant zijn voor de beleving; 97 procent van de concertgangers staat open voor merkactivaties die waarde toevoegen.
Het volledige rapport “Living for Live” van Live Nation is hier te bekijken.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.