Het is alweer oktober en dat betekent dat het voor veel mensen dé tijd is om de resultaten van het afgelopen jaar te evalueren en plannen te maken voor komend jaar. Voor evenementen kun je na afloop vaak de opkomstcijfers zo opnoemen, maar zegt dat genoeg? Misschien waren de stoelen bezet, maar weet je ook of je event je merk heeft versterkt? Of dat bezoekers echt kennis hebben opgedaan of nieuwe relaties hebben gemaakt? Precies die zachtere resultaten zijn vaak belangrijk om mee te geven en lastiger om te evalueren.
Toch is het meten van de impact van je evenement niet onmogelijk. Met de juiste aanpak krijg je inzicht in de échte waarde van je event. We lichten een paar praktische stappen uit die je direct kunt toepassen.
Het lijkt misschien een inkoppertje, maar in de praktijk wordt dit vaak overgeslagen: welke resultaten wil je met je event behalen?
Formuleer vooraf zowel harde doelen (bijvoorbeeld het aantal nieuwe leads, demo-aanvragen of inschrijvingen) als zachte doelen (zoals het versterken van je imago, kennisuitwisseling stimuleren of een gevoel van community creëren).
Koppel die doelen ook aan strategische prioriteiten van je organisatie. Als jouw organisatie inzet op duurzaamheid, inclusie of innovatie, laat dan zien hoe je event hieraan bijdraagt of op inspeelt. Of koppel commerciële doelen direct aan doelstellingen van sales en/of marketing. Zo maak je de impact van je event ook voor anderen zichtbaar.
Heb je je doelen scherp? Dan is de volgende stap het kiezen van passende KPI’s. Daarmee maak je de impact tastbaar en vergelijkbaar.
Zo kun je je no-showpercentage gebruiken om te meten hoe goed je content of thema aansluit bij de doelgroep en in hoeverre dit met hen resoneert. Nieuwe inschrijvingen, vervolgafspraken of samenwerkingen tonen aan of je event conversies en commercieel resultaat oplevert. Een gemiddelde waardering van je deelnemers laat weer zien hoe je event inhoudelijk én organisatorisch scoort.
Het meten hiervan hoeft niet moeilijk te zijn. Per KPI kun je een logische meetmethode kiezen. Soms kun je dit direct zien in je event software, soms is een enquête net zo praktisch. Op andere momenten is weer een goede koppeling tussen je CRM en event software noodzakelijk. Met een mix van harde en zachte KPI’s, kun je uiteindelijk een vrij volledig beeld schetsen van de resultaten en ervaringen van je evenement.
Sommige effecten zijn niet direct zichtbaar. Iemand bezoekt je event, maar besluit pas maanden later klant te worden. Of schrijft zich na een jaar opnieuw in. Zulke langetermijnresultaten zijn minstens zo waardevol, maar vragen om een andere aanpak. Denk bijvoorbeeld aan het slim labelen van je eventdeelnemers in je CRM-systeem. Zo kun je bijhouden wat bezoekers op de langere termijn doen en aantonen welke rol je event daarin heeft gespeeld.
Hoe je dat precies inricht, van het labelen van deelnemers tot het meten van indirecte conversies, vind je in onze uitgebreide gids. Inclusief tips qua meetmethoden en hoe gemakkelijk of moeilijk dit te meten is.
Het meten van impact gaat niet alleen om cijfers. Het geeft je inzicht in wat wél en niet werkt, helpt je betere beslissingen te nemen en maakt de waarde van events zichtbaar voor je organisatie. Zo leg je niet alleen verantwoording af, maar bouw je ook stap voor stap verder aan je evenementen. En zo wordt elk event net een stukje beter dan de vorige.
Wil je het volledige stappenplan, inclusief praktische checklists, KPI’s en meetmethodes altijd bij de hand hebben? Download hier de gids en ontdek hoe je de impact van jouw events zichtbaar maakt.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.