Company events, Live Industry Dashboard
Internationalisering is dé belangrijkste groeidrijver voor de Europese livecommunicatie-industrie. Dat blijkt uit de European Industry Survey 2025 van de LiveCom Alliance, waaraan organisatoren, bureaus en leveranciers uit zeven Europese landen deelnamen. Meer dan de helft van de bedrijven (57%) is al actief buiten de eigen landsgrenzen en 61 procent van deze groep opereert zelfs buiten Europa, onder meer in het Midden-Oosten, Azië en Noord-Amerika.
De enquête, uitgevoerd door het Duitse R.I.F.E.L. Institute, laat zien dat bedrijven met activiteiten buiten de eigen landsgrenzen internationale groei als strategisch relevant ervaren. Zij waarderen het belang ervan met een 3,5 op een schaal van 5, terwijl bedrijven zonder internationale activiteiten dit slechts met een 2,7 beoordelen.
De belangrijkste motieven voor internationalisering zijn omzetgroei, toegang tot nieuwe klanten en risicospreiding. Daarnaast biedt het werken met internationale partners en het opschalen van succesvolle eventformats kansen voor innovatie.
De industrie kent verschillende vormen van internationale betrokkenheid: export (40%), joint ventures (28,6%), wereldwijde operaties (15,6%), dochters (11,7%) en licentie/franchise (3,9%). Voor bedrijven met internationale activiteiten is gemiddeld bijna een kwart van de omzet afkomstig uit landen buiten Europa. Zij verwachten bovendien een sterkere groei in klantbudgetten voor livecommunicatie dan nationaal opererende bedrijven.
Toch zijn er ook obstakels. Hoge opstartkosten, regelgevings- en juridische barrières, en culturele verschillen worden het vaakst genoemd als uitdagingen, zowel door bedrijven die al internationaal actief zijn als door bedrijven die dit overwegen. Ondanks de aantrekkingskracht van internationale groei, vraagt het om serieuze investeringen en strategische planning
Volgens het onderzoek zijn twee vaardigheden cruciaal voor succes: interculturele competenties van medewerkers en sterke lokale en internationale samenwerkingen. Daarnaast wordt technologie, zoals AI, digitale platforms en cloudgebaseerde tools, steeds belangrijker om wereldwijd te kunnen opereren.
De sector staat aan het begin van een nieuwe fase, waarin veel potentieel nog onbenut is. Bedrijven zijn ambitieus, maar lopen tegen kennis-, infrastructuur- en ondersteuningshiaten aan.
“Om vooruit te komen moet de sector investeren in juridische en operationele expertise, sterkere culturele en strategische capaciteiten ontwikkelen en actief kennis en best practices delen over landsgrenzen heen”, aldus Maarten Schram, oprichter en directeur van LiveCom Alliance. "Het toont de noodzaak van meer peer-to-peer learning en cross-border samenwerking. Als Europees platform voor peer collaboration is LCA vastbesloten om uitwisseling, verbinding en leren binnen het ledennetwerk te stimuleren—zodat bureaus ambitie kunnen omzetten in impact en de sector samen sterker kan worden."
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.