Company events
Zeven toonaangevende brancheorganisaties uit de creatieve industrie, waaronder IDEA namens de bureaus in de live-communicatiesector, hebben op 29 september bij Felix Meritis in Amsterdam gezamenlijk de Pitchcode 2025 ondertekend. Hiermee wordt een sectorbrede standaard gezet voor transparantie, heldere gedragsregels en een eerlijke honorering bij creatieve pitches.
Met de ondertekening door bvA, VIA, DDA, IDEA, BNO, DDMA en PMA wordt er voor het eerst concreet opgetreden tegen onder meer pitchen zonder vergoeding, een praktijk die jarenlang tot onvrede leidde. Voor het eerst liggen hiermee gezamenlijke, breed gedragen richtlijnen vast. Volgens de brancheorganisaties leidt dit tot betere samenwerkingen en meer duidelijkheid voor zowel opdrachtgevers als bureaus.
De Pitchcode 2025 is een initiatief van FONK magazine en wordt namens de pitchbegeleiders onderschreven door 3MO. De code is opgebouwd rond drie compacte hoofdstukken: De Opdracht, Het Selectieproces en Algemene Voorwaarden.
De pitchcode bevat afspraken over onder meer het opstellen van heldere briefings, een fair aantal deelnemers per pitch, een passende vergoeding en het beschermen van intellectueel eigendom. Ook zijn er duidelijke regels voor verantwoordelijkheid, transparantie en toezicht op een eerlijk verloop van het selectieproces.
Mede-ondertekenaar Maarten Schram, die namens IDEA meewerkte aan de totstandkoming van de pitchcode voor het domein events en livecommunicatie: "IDEA onderschrijft de Pitchcode 2025 omdat de belangen groot zijn, net als de hoeveelheid tijd en kennis die wordt geïnvesteerd. Deze pitchcode helpt bij het opzetten van een duurzaam en doeltreffend traject, zowel voor bureaus als voor opdrachtgevers.'
De lancering van de pitchcode werd ondersteund door een landelijke Out of Home-campagne rond grote steden, mogelijk gemaakt door mediapartners als JCDecaux, Ocean Outdoor, Centercom en Bauer Media. Het concept en de creatie zijn kosteloos verzorgd door Dentsu Creative, terwijl negen bekende branchekopstukken hun gezicht aan de campagne verbonden.
Naast de zeven brancheorganisaties zijn er tal van partners en sponsors betrokken bij het initiatief, waaronder The Family, iO, DEPT, Natwerk, Fabrique, Eastside, Wirelab, Traffic Today en Total Design.
De code kent geen juridische bindende status, maar partijen benadrukken het gezamenlijke streven naar naleving binnen de sector.
De Pitchcode 2025 is hier te downloaden als PDF.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.