Festivals
SAIL Amsterdam blijft ook in het jaar van haar tiende editie buiten de top tien in het jaarlijkse Evenementen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Het grootschalige nautische evenement blijft qua merkbekendheid ver weg van de koppositie die het in 2016 had. In 2023 bezette SAIL nog de negende positie.
De lage merkbekendheid komt met name doordat twee derde van de jongvolwassenen (18–34 jaar) niet weet wat het zeilfestijn inhoudt en de naamsbekendheid buiten de regio Amsterdam sterk is afgenomen. Ondanks deze daling blijft SAIL onder degenen die het evenement kennen onverminderd populair.
Uit het onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy blijkt dat de frequentie (eens per vijf jaar) en de afwezigheid van de vorige editie in 2020 door corona SAIL parten speelt in het ongewogen gemiddelde van geholpen bekendheid, waardering en binding.
Buiten Amsterdam is de naamsbekendheid het sterkst teruggelopen. Onder jongeren tussen 18 en 34 jaar weet ruimschoots 66 procent niet wat SAIL Amsterdam is.
Merkadviseur Hendrik Beerda: “Voor het gros van de evenementen is het al heel moeilijk om de naam actief onder de aandacht te houden van het publiek, omdat ze maar één keer per jaar plaatsvinden. Logisch dus dat SAIL het nu zo zwaar heeft, met de vijfjaarlijkse frequentie én het wegvallen van de vorige editie van 2020 door corona. Om ervoor te zorgen dat SAIL hét hoogtepunt wordt van de 750e verjaardag van Amsterdam is het zaak dat vooral de 18- tot 34-jarigen op de hoogte worden gebracht van dit bijzondere feest. Buiten de regio Amsterdam zal de organisatie ook nog veel van zich moeten laten horen om mensen naar de hoofdstad te trekken.”
Toch blijft de reputatie van SAIL Amsterdam onder haar trouwe achterban geheel overeind. Respondenten prijzen vooral de internationale allure en de rijke traditie van het evenement, waarmee de positie gelijkwaardig is aan die van de Heineken Dutch Grand Prix.
De top tien van het Evenementen Merkonderzoek wordt aangevoerd door het Bevrijdingsfestival, gevolgd door Vierdaagse Nijmegen en Huishoudbeurs.
Positie 2025 | Evenement | Positie 2016 |
---|---|---|
1 | Bevrijdingsfestival | 13 |
2 | Vierdaagse Nijmegen | - |
3 | Huishoudbeurs | 3 |
4 | Pinkpop | 2 |
5 | Vierdaagsefeesten Nijmegen | 4 |
6 | De Vrienden van Amstel LIVE | - |
7 | Lowlands | 5 |
8 | Zwarte Cross | 16 |
9 | Pride Amsterdam | 8 |
10 | Vakantiebeurs | 11 |
11 | SAIL Amsterdam | 1 |
12 | Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix | - |
13 | TT Assen | 9 |
14 | Mysteryland | - |
15 | Open Monumentendag | - |
16 | North Sea Jazz Festival | 10 |
17 | Amstel Gold Race | 14 |
18 | Concert at SEA | 27 |
19 | Nederlands Film Festival | 21 |
20 | NN Dam tot Damloop | 12 |
*Merkkracht is berekend aan de hand van een ongewogen gemiddelde van de geholpen bekendheid, waardering en binding
Het Evenementen Merkenonderzoek wordt sinds 2010 uitgevoerd. Voor het onderzoek worden de respondenten in twee fasen ondervraagd. Eerst wordt de spontane bekendheid onderzocht van alle evenementen die in Nederland plaatsvinden. Daarna wordt voor de 50 spontaan bekendste evenementen navraag gedaan op 38 factoren: merkkracht (= geholpen naamsbekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (17 factoren), bezoekintentie en groeiverwachting.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.